10 کاربرد برتر آلومینیوم در صنعت امروز

  • Industry
  • بازدید: 493

10 کاربرد برتر آلومینیوم که در این مقاله در مورد آنها صحبت خواهیم کرد: خطوط برق، ساختمان های بلند، قاب های درب و پنجره، لوازم الکترونیکی مصرفی و لوازم خانگی و صنعتی، اجزای هواپیما، کشتی ها ، قطارها و وسایل نقلیه شخصی.

آلومینیوم یا «آلومینیوم» بسته به اینکه در کدام سمت اقیانوس اطلس ساکن هستید، سیزدهمین عنصر جدول تناوبی و یک فلز پس از گذار است. این ماده معدنی پس از اکسیژن و سیلیکون فراوان‌ترین ماده معدنی روی زمین است که آن را به فراوان‌ترین فلزی که به‌طور طبیعی در این سیاره یافت می‌شود، و پس از تنها آهن، دومین فلز پرمصرف در سطح جهان است. این تا حد زیادی به عنوان یک آلیاژ استفاده می شود، حتی اگر محتوای آلومینیوم تا 99٪ باشد. تقریباً همه افراد در جهان از یک محصول حاوی آلومینیوم در برخی مواقع استفاده کرده اند. این تا حد زیادی به دلیل خواص فیزیکی مطلوب آن است:

آلومینیوم بدلیل رسانا بودن در صنعت برق نیز مورد توجه قرار دارد.

خطوط برق

آلومینیوم برای سیم کشی شبکه های برق، از جمله خطوط انتقال برق سربار و خطوط توزیع برق محلی، ایده آل است، زیرا نسبت رسانایی به وزن بهتری نسبت به مس - همچنین یکی از رایج ترین مواد مورد استفاده در کاربردهای الکتریکی، ارائه می دهد. آلومینیوم به سختی بیش از نیمی از رسانایی مس را دارد - اما تنها با 30 درصد وزن، یک سیم برهنه آلومینیومی با مقاومت الکتریکی مشابه فقط نصف وزن آن خواهد بود. آلومینیوم همچنین قیمت کمتری نسبت به مس دارد که آن را از نظر اقتصادی و مالی جذاب تر می کند.

ساختمان های بلند

آلومینیوم با چکش خواری بالا، نسبت استحکام به وزن بالا و تطبیق پذیری، ماده ای ارزشمند در قلب ساختمان های بلند و آسمان خراش ها است. همچنین به دلیل دوام، انعطاف‌پذیری طراحی و کمک به صرفه‌جویی در مصرف انرژی، چه در قسمت جلویی و چه در قسمت پشتی، یک ماده ایده‌آل است.

علاوه بر این، آسمان‌خراش‌ها در صورت استفاده از فولاد وزن بسیار بیشتری خواهند داشت، که مستلزم عمیق‌تر شدن پایه‌های ساختمان و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز است.

قاب های درب و پنجره

فریم های آلومینیومی به طور کلی گزینه ای کاملا بادوام و مقرون به صرفه برای خانه ها و ادارات هستند. آنها همچنین سبک وزن هستند و می توان آنها را در برابر ضربه مقاوم کرد، که در مکان هایی که بادهای شدید و طوفان های قوی را تجربه می کنند مفید است. استفده از این فلز در مواردی زیادی توصیه شده است. آلوم دلتا با قابلیت تولید انواع پروفیل های درب و پنجره در ایران با سابقه درخشان در خدمت شماست.

استفاده از آلومینیوم برای قاب پنجره معمولاً تعمیر و نگهداری کمتری دارد و هزینه کمتری نسبت به چوب دارد و همچنین در برابر خراشیدگی، ترک خوردگی و آسیب مقاومت بیشتری دارد. با این حال، یکی از معایب عمده استفاده از فریم های آلومینیومی این است که به اندازه چوب کارآمد انرژی نیستند و سطح عایق را نیز ندارند.

لوازم الکترونیکی مصرفی

گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها، تلویزیون‌های صفحه‌تخت، مانیتورهای رایانه و سایر لوازم الکترونیکی به طور فزاینده‌ای از آلومینیوم در تولید خود استفاده می‌کنند. آلومینیوم زیبایی و کاربردی بودن را با توانایی ظاهری پیچیده و در عین حال قابل اعتماد ترکیب می کند. اینها ویژگی های ضروری برای صنعت الکترونیک هستند. سازندگان لوازم الکترونیکی اخیراً آلومینیوم را برای جایگزینی فولاد و پلاستیک اجرا کرده اند. استفاده از آلومینیوم برای هدسینک ها بسیار کاربردی است. این در درجه اول برای خنک کردن CPU و پردازنده های گرافیکی مورد استفاده قرار گرفت، با رسانایی حرارتی عالی که آن را به یک انتخاب ایده آل تبدیل کرد. مدل های جدیدتر لوازم الکترونیکی دارای بدنه آلومینیومی و اجزای بدنه هستند. آلومینیوم قوی‌تر و قابل اعتمادتر از پلاستیک است و در عین حال سبک‌تر از فولاد است، که همراه با توانایی ذاتی آن در جذب و دفع گرما، منجر به افزایش استفاده از آلومینیوم در میان تولیدکنندگان پیشرو در بازار شده است.

لوازم خانگی و صنعتی

آلومینیوم در لوله های دقیق یخچال و تهویه مطبوع استفاده می شود - اما این تمام چیزی نیست که این ماده در چنین وسایلی استفاده می کند.

بسیاری از ماشین لباسشویی ها، خشک کن ها، ماشین های ظرفشویی و سایر لوازم خانگی نیز از فریم های آلومینیومی در طراحی خود استفاده می کنند. دستگاه‌های تبرید و انجماد کاربردهای عملی خوبی از آلومینیوم هستند، با ویژگی‌هایی که فرآیند خنک‌سازی را تسهیل می‌کنند و تبرید بسیار کارآمدی ایجاد می‌کنند. یخچال های مدرن بدون مزایای آلومینیوم بسیار متفاوت خواهند بود.

اجزای هواپیما

آلومینیوم دارای سه ویژگی عالی است که آن را در صنعت هوانوردی بسیار مفید می کند: نسبت استحکام به وزن بالا، شکل پذیری عالی و مقاومت بالا در برابر خوردگی. در واقع، از زمانی که برادران رایت از آلومینیوم برای ساختن میل لنگ موتور اولین هواپیمای دوباله خود با قاب چوبی استفاده کردند، به دلیل آلومینیوم است که انسان ها توانسته اند در وهله اول پرواز کنند.

بار ها در مورد اینکه آلومینیوم از نظر استحکام با فولاد تنها با کسری از وزن قابل مقایسه است، صحبت کرده ایم و همین امر باعث میشود تا استفاده از آن در ساخت هواپیما افزایش یابد.  هواپیماها ظرفیت وزن بیشتری را برای بار و مسافران و همچنین راندمان سوخت بیشتر داشته باشند. مقاومت بالای آلومینیوم در برابر خوردگی همچنین به اطمینان از ایمنی هواپیما و مسافران آن کمک می کند، که یکی از اساسی ترین ملزومات آن در سفرهای هوایی است.

اجزای فضاپیما

پیشرفت فضاپیماها و فناوری موشک مستقیماً با پیشرفت آلیاژهای آلومینیوم مرتبط است. از اولین موتورهای نمونه اولیه تا استفاده ناسا از آلیاژ آلومینیوم-لیتیوم، این ماده از زمان آغاز به کار بخشی از برنامه فضایی بوده است.

مشابه هواپیما، نسبت استحکام به وزن آلومینیوم، مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری، ویژگی‌های ایده‌آلی برای چیزی است که باید محکم و سبک باشد و فضایی برای نقص در آن صفر باشد. پنجره‌های فضاپیما نیز کاربرد بسیار خوبی از علم مواد هستند: یکی از راه‌های ساخت آن‌ها اکسی نیترید آلومینیوم است که در واقع یک سرامیک شفاف است که ما برای ساختن وسایل ضد گلوله استفاده می‌کنیم. با این حال، چیزی حتی چشمگیرتر این است که آلیاژهای آلومینیوم-نیوبیوم مورد استفاده در فضاپیماها می توانند گرمای متمرکز داخل موتور فالکون 9 را تحمل کنند.

کشتی ها

مواد سبک و مستحکم برای کشتی‌ها، به‌ویژه آنهایی که بدنه را از محموله پر می‌کنند، نوید خوبی دارد. ویژگی های سبک وزن آلومینیوم اجازه می دهد تا سطح بیشتر و جرم کمتری ایجاد شود - بدون اینکه استحکام لازم برای مقاومت در برابر ترک ها و شکاف ها در بدنه را کاهش دهد.

قطارها

قطارها می توانند مانند قرن ها با استفاده از آهن و فولاد بسیار خوب عمل کنند. اما اگر قادر به انجام این کار هستید، چرا طراحی را بهبود ندهید؟ استفاده از قطعات آلومینیومی به جای فولاد می تواند مزایایی داشته باشد: آلومینیوم آسان تر شکل می گیرد و کارایی را بهبود می بخشد.

مبلمان های باغی

یکی از موارد استفاده زیاد آلومینیوم استفاده در مبلمان های باغی است. دوام بالا در فضا های باز و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی باعث شده تا از این فلز در مبلمان های ویلا ها و باغات بسیار استفاده شود.

ما در این مطلب 10 مورد از معروف ترین استفاده های فلز آلومینیوم را بر شمردیم. این فلز بسیار کاربرد های فراوان دیگر نیز دارد که باعث شده تا توجه خاصی به آن شود. در ادامه با آلوم دلتا همراه باشید.

 

چاپ  ایمیل

آلوم دلتا، تولید کننده انواع قطعات و سازه های آلومینیومی با بیش از 25 سال سابقه درخشان در استان تهران و البرز ، با سابقه درخشان در زمینه تولیدات و فروش با سیستم های روز دنیا در خدمت شما عزیزان است.